У давнину людина відчувала тісніші зв'язки з силами природи і вже за часів палеоліту (10-5 тис. до н. е.) диференціювала їх на добрі та злі, причому добрі були оберегами від злих. Але їх треба було періодично задобрювати, звертатись до них з магічними заклинаннями, приносити їм жертви.
Все таємниче, грізне, що діялося в природі, викликало у первісних людей панічний страх і бажання захиститися. А захиститися від недобрих сил можна було оберегами, віра в силу яких у всіх народів Земної кулі протягом багатьох тисячоліть була й залишається стійкою й непохитною. Яка роль оберегів? Заспокоювати людину, вселяти віру в те, що з нею нічого поганого не трапиться, робити її впевненішою, сміливішою. Саме слово „оберіг» походить від слова „Берегиня», що трактується як „мати всього живого, первісне божество, захисник людини, богиня родючості, природи й добра». Під час археологічних розкопок у стародавніх житлах слов’ян знаходять фігурки Берегині, яка була охоронницею оселі, знаходять амулети з її зображенням.
Згодом, після прийняття християнства, цей образ поєднався з образом Богородиці, яка для слов’ян була всемогутньою заступницею перед Богом. Існує багато свідчень чудодійної сили, допомоги Богородиці людям, одне з яких зафіксоване в історії. У 1395 році незчисленні полчища азіатського завойовника Тимура вже підходили до Москви. Порятунку не було. У відчаї жителі Москви, взявши ікону Владимирської Богоматері, яку встигли перенести з Владимира до Москви, хресним ходом обійшли навколо міста. 1 сталося диво: з невідомої причини, яка так і не знайшла пояснення, Тимур раптово повернув свої війська назад. Москва була врятована заступництвом Всевишнього завдяки іконі Божої Матері, на честь якої і в подяку якій були збудовані монастир і церква. Ікони, стяги із вишитими ликами святих вважалися сильними оберегами, якими не нехтувало навіть відчайдушне запорізьке козацтво, йдучи на ворога.
Серед наскельних малюнків, які нараховують не одну тисячу років, часто трапляються знаки Сонця — коло із хрестом усередині — і Місяця — дуги та півмісяці. Обожнювання небесних світил Сонця й Місяця й поклоніння їм стало причиною того, що в багатьох народів ці сонячні знаки стали виконувати роль оберегів від злих сил.
Як не дивно, але оберегом, охоронцем сім’ї у багатьох народів вважався і вважається вуж. Дуже давні зображення вужа знайдено на археологічних знахідках часів трипільської культури, де він на жіночих скульптурах обвиває живіт, що виношує плід, охороняючи найцінніше — майбутнє життя. Орнаменти у вигляді змії з давніх часів поширені на посуді, на статуетках, оскільки вважалося, що вони допомагають хліборобам. У слов’ян „зміїними» святами були 25 березня, коли змії виповзають із землі, пробуджуючись від сну, і 14 вересня, коли відходять „у вирій», тобто під землю. В українців існує повір’я, що змія, яка влітку когось укусила, буде всю зиму мерзнути на морозі: за цю провину її не пустять у підземне царство. Як би там не було, але, як розказують мешканці лісової території України, такої кількості гадів, які швидко повзуть в одному напрямку, ніби їх кличе якась невидима сила, жодного дня в році, крім 14 вересня, ніхто ніколи не бачив. Тому цього дня в ліс ні по гриби, ні по ягоди мешканці цих місць не ходять і застерігають приїжджих.
Мирне сусідство із вужами ніколи не було чимось дивним для слов’ян, які вважали вужа оберегом сім’ї і дому. Тому досить часто можна почути розповіді про те, що господиня кожного ранку наливає в посудину молока для вужа, який вдячно платить сім’ї доброю службою.
Птахом-оберегом, птахом-тотемом для українців здавна був лелека (бусол, чорногуз). У народі вважають, що цей розумний птах будує гніздо лише там, де живуть добрі люди. їхню оселю він і охороняє. І не лише охороняє, а й приносить щастя. Тому сім’я завжди раділа лелекам. Чому у людей таке особливе ставлення до цього доброго, гордого птаха? Існує легенда, за якою лелека колись мав людську подобу. Розповідали, що Бог зібрав в один лантух усіх земних гадів і попросив чоловіка віднести та кинути його у море. Дорогою цікавість узяла гору, чоловік не витримав і заглянув у лантух. Гади відразу вислизнули на волю і знову порозповзалися по землі. Бог і перетворив тоді чоловіка на бусола, примусивши його ходити болотами і збирати жаб, гадюк, вужів. Великим гріхом вважалося руйнування лелечого гнізда, знищення яєць або пташенят. У народі вірили, що за нанесену образу птах може помститися — спалить хату, принісши у дзьобі жаринку, або ж нашле грозову хмару і блискавка знову ж таки спалить хату.
Українці вірять, що гніздо ластівки теж оберігає оселю від пожежі, але вона може спалити оселю тому, хто зруйнував її гніздо. Із ластівкою пов’язані різні прикмети, зокрема вважають, що дівчина скоро вийде заміж, якщо ластівка зів’є гніздо в її домі, якщо в’ється біля її вікон або залетить до неї в кімнату. Якщо під час весілля голуби й ластівки в’ються надломом, молода пара буде щасливою.
Як не дивно, але з незапам’ятних часів наші предки вважали павука охоронцем сім’ї й оселі. За народними віруваннями, саме ці працьовиті істоти „заснували світ», дали йому початок. Вірили, що той, хто вб’є павука, накличе на себе і на всю сім’ю лихо, тому їх оберігали, вони в людській оселі завжди були бажаними.
Комментариев нет:
Отправить комментарий